Wyniki badań projektu "Mama w pracy". Cała akcja poświęcona jest
 poprawie sytuacji kobiet powracających do pracy po urlopie 
macierzyńskim i wychowawczym.
 Badania przeprowadzono na zlecenie Fundacji Świętego Mikołaja, która jest pomysłodawcą akcji "Mama w pracy".
-
 Dane mówią same za siebie. Dla 60 proc. matek idealny czas na powrót do
 pracy po urodzeniu dziecka to co najmniej 2 lata. Mimo to  kobiety
 rozpoczynają pracę średnio po 12 miesiącach. Choć uważają (blisko 90 
proc. z nich), że do 3. roku życia dziecko powinno spędzać jak najwięcej
 czasu z matką. Prawie co trzecia matka przebywająca na urlopie 
macierzyńskim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia z pracy po 
powrocie. Z kolei, co szósta matka wracająca po urlopie macierzyńskim 
lub wychowawczym traci pracę - komentuje Karolina Błaszczyk, koordynator
 akcji "Mama w pracy".
Opublikowanie wyników badań zainaugurowało
 drugą część projektu "Mama w pracy". Cała akcja poświęcona jest 
poprawie sytuacji kobiet powracających do pracy po urlopie macierzyńskim
 i wychowawczym.
- Organizator kampanii - Fundacja Świętego 
Mikołaja bierze sobie za cel zwiększenie świadomości dotyczącej sytuacji
 matek na rynku pracy oraz poprawę sytuacji matek w pracy. Warunki nie 
są satysfakcjonujące, gdyż rzeczywistość znacznie odbiega od oczekiwań -
 mówi Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja.
Z 
dalszej części badań dowiadujemy się również, że w opinii matek 
największą przeszkodą w powrocie do pracy po urodzeniu dziecka jest 
czynnik natury psychologicznej - tęsknota za dzieckiem. Zaś za 
najważniejsze udogodnienia dla pracujących matek z małym dzieckiem -  kobiety
 uznały możliwość pracy w domu. Taka sytuacja możliwa jest jedynie w co 
10 . firmie. Większość firm daje matkom możliwość pracy w skróconym 
wymiarze godzin i pozwala na przerwy na karmienie dziecka. Przedszkola 
dla dzieci pracowników można spotkać tylko w co 8. firmie.
- 
Decyzja o posiadaniu dziecka zawsze wiąże się z tym, że prędzej czy 
później trzeba będzie wybierać między nim a pracą. Macierzyństwo to 
wciąż jest problem, przeszkoda obniżająca wartość  kobiety
 jako pracownika. Kiedy na rozmowie kwalifikacyjnej powiedziałam, że 
jestem młodą matką z rocznym dzieckiem po minie ewentualnego przyszłego 
pracodawcy widziałam, że to koniec naszej rozmowy. Większość pracodawców
 uważa, że matka - pracownik to ciągłe zwolnienia, wymówki, same 
problemy. To myślenie bardzo stereotypowe - mówi jedna z bohaterek 
reportażu przeprowadzonego na potrzeby kampanii. 
W ramach 
projektu został również ogłoszony konkurs dla firm pt. "Mama w pracy". 
Firmy biorące udział w konkursie będą oceniane na podstawie ankiet 
przeprowadzonych z pracowniczkami. Zwycięzcy otrzymają tytuł "Firmy 
nieprzeciętnie przyjaznej mamom".
 Artykuł pochodzi z serwisu:
http://artelis.pl/artykuly/3830/mama-wraca-do-pracy
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz