Wyniki badań projektu "Mama w pracy". Cała akcja poświęcona jest
poprawie sytuacji kobiet powracających do pracy po urlopie
macierzyńskim i wychowawczym.
Badania przeprowadzono na zlecenie Fundacji Świętego Mikołaja, która jest pomysłodawcą akcji "Mama w pracy".
-
Dane mówią same za siebie. Dla 60 proc. matek idealny czas na powrót do
pracy po urodzeniu dziecka to co najmniej 2 lata. Mimo to kobiety
rozpoczynają pracę średnio po 12 miesiącach. Choć uważają (blisko 90
proc. z nich), że do 3. roku życia dziecko powinno spędzać jak najwięcej
czasu z matką. Prawie co trzecia matka przebywająca na urlopie
macierzyńskim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia z pracy po
powrocie. Z kolei, co szósta matka wracająca po urlopie macierzyńskim
lub wychowawczym traci pracę - komentuje Karolina Błaszczyk, koordynator
akcji "Mama w pracy".
Opublikowanie wyników badań zainaugurowało
drugą część projektu "Mama w pracy". Cała akcja poświęcona jest
poprawie sytuacji kobiet powracających do pracy po urlopie macierzyńskim
i wychowawczym.
- Organizator kampanii - Fundacja Świętego
Mikołaja bierze sobie za cel zwiększenie świadomości dotyczącej sytuacji
matek na rynku pracy oraz poprawę sytuacji matek w pracy. Warunki nie
są satysfakcjonujące, gdyż rzeczywistość znacznie odbiega od oczekiwań -
mówi Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja.
Z
dalszej części badań dowiadujemy się również, że w opinii matek
największą przeszkodą w powrocie do pracy po urodzeniu dziecka jest
czynnik natury psychologicznej - tęsknota za dzieckiem. Zaś za
najważniejsze udogodnienia dla pracujących matek z małym dzieckiem - kobiety
uznały możliwość pracy w domu. Taka sytuacja możliwa jest jedynie w co
10 . firmie. Większość firm daje matkom możliwość pracy w skróconym
wymiarze godzin i pozwala na przerwy na karmienie dziecka. Przedszkola
dla dzieci pracowników można spotkać tylko w co 8. firmie.
-
Decyzja o posiadaniu dziecka zawsze wiąże się z tym, że prędzej czy
później trzeba będzie wybierać między nim a pracą. Macierzyństwo to
wciąż jest problem, przeszkoda obniżająca wartość kobiety
jako pracownika. Kiedy na rozmowie kwalifikacyjnej powiedziałam, że
jestem młodą matką z rocznym dzieckiem po minie ewentualnego przyszłego
pracodawcy widziałam, że to koniec naszej rozmowy. Większość pracodawców
uważa, że matka - pracownik to ciągłe zwolnienia, wymówki, same
problemy. To myślenie bardzo stereotypowe - mówi jedna z bohaterek
reportażu przeprowadzonego na potrzeby kampanii.
W ramach
projektu został również ogłoszony konkurs dla firm pt. "Mama w pracy".
Firmy biorące udział w konkursie będą oceniane na podstawie ankiet
przeprowadzonych z pracowniczkami. Zwycięzcy otrzymają tytuł "Firmy
nieprzeciętnie przyjaznej mamom".
Artykuł pochodzi z serwisu:
http://artelis.pl/artykuly/3830/mama-wraca-do-pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz